Abruka regatil juhtus traagiline õnnetus

Traditsioonilisel Saaremaa Merispordi Seltsi Abruka regatil juhtus traagiline õnnetus, kus jahi pardal viibinud Margus Mägi kukkus üle parda.Kuna Abruka regatt on Kaarma valla lahtised meistrivõistlused avamerepurjetamises, siis traditsiooniliselt sõitis regati kaasa ka Kaarma vallavanem Magus Mägi jahtlaev Sophia pardal.

Margus Mägi ei ole igapäevane purjetaja, kuid on Abruka regatil kaasa sõitnud mitmed korrad. Ta oli jahi pardal kõige väiksemate kogemustega. Teised pardal viibinud on kogenud purjetajad. Regati alguses valatakse traditsiooniliselt Neptunile rummi ja samast saavad kombekohase lonksu ka pardal viibijad, kes seda soovivad. Jahi pardal, eriti võistluse ajal on alkoholi tarbimine muul viisil taunitud.

Abruka regatt toimus tavapärastes ilmastikuoludes, kus läänekaarte tuule kiirus oli 6-8 m/s, nähtavus oli hea, laine kõrgus kuni 0,5 m. Tegemist oli ideaalsete purjetamistingimustega. Kirjurahu lähistel, Abruka saarest kolme ja poole meremiili kaugusel spinnakeriga sõites oli laev paremal halsil ning hoiti tuule nurk 160-170 kraadi.

Kuna eelneval päeval oli tuul tugevam, tekkis kohati häiritud lainetus üksikute suuremate lainete näol. Taganttuules sõites hoiab tavaliselt keegi pardal olijatest poomi oma õiges asendis. Lainetuse tõttu ei kuulanud jaht rooli ja toimus tahtmatu halss. Poom tõukas teda hoidnud Margus Mägi vette. Sellisel juhul ei saa inimene poomilt lööki, vaid poom tõukab teda kaasa.

Meeskond heitis koheselt välja päästerõnga koos päästeliiniga. Kuna vees olnu oli vastu tuult ja laev liikus kiirusega 9 sõlme allatuult, siis rõngas paraku vette kukkujani ei ulatunud. Koheselt vabastati laeval pealtuule spinnakeri soot ja alustati liikumist vastutuule kursil abivajava suunas. Samal ajal jälgiti kogu aja veesolijat,  teda silmist laskmata. Koheselt käivitati ka mootor. Käiku sisse lülitades purunes aga käigutross ja käik jäi sisse, ning seda ei saanud enam välja võtta. Seetõttu sattus vabastatud soot sõukruvisse ja see seiskas mootori. Seega ei saanud jahtlaev sõita enam otse abivajajani.

Selleks hetkeks oli teine lähimal asuv jaht, Katarina Jee, jõudnud abivajaja lähedusse. Saades aru, et vees on inimene, alustati seal päästeoperatsiooni. Katarina Jee meeskonnaliige hüppas abivajaja juurde vette ja viimane toimetati koheselt Katarina Jee pardale, kus alustati koheselt elustamist. Päästetav oli vees 10-15 minutit. Jahi pardal toimus elustamine kuni päästekaatri saabumiseni, kus seda jätkati meditsiinitöötajate poolt.

Päästevesti kandmine ei ole kinnise tekiga laeval kohustuslik. Vesti kandmine sõltub ilmastikuoludest. Jahtlaeva pardal olid päästevestid kõigile pardal viibinutele kättesaadaval kohal ja nende kandmine oli vabatahtlik.  Kahjuks ei olnud hukkunul seljas päästevesti. See juhtum manitseb päästevesti kandma ka tavapärastes ilmastikuoludes.

Õnnetuse toimunud jahi stardigrupis võistlus katkestati ja ka teised piirkonnas viibinud jahid olid valmis vajadusel appi tõttama. Jaht Katarina Jee oli sündmuskohale kõige lähemal. Abruka saarel planeeritud võistluse lõpetamine ja pidu jäid ära. Nii Abruka sadamas kui Roomasaare sadamas ja SMS jahtidel heisati riigilipud leinalipuna.

Abruka regatil juhtus traagiline õnnetus